”Jeg føler ikke, at jeg har noget at komme med. Jeg er jo ikke ekspertEN på området, så jeg synes ikke, jeg har noget at skrive på LinkedIn”
Det argument har jeg hørt flere gange, og jeg forstår det godt. For mange mennesker er langt mere beskedne, end man tror. Især når det kommer til faglighed. Og især når det handler om at poste på LinkedIn, hvor mange andre i feedet måske har lige lovligt store armbevægelser. Hvis man så også er ung, ny i sit fag, eller ydmyg over for sit fag, kan man hurtigt nå til den konklusion, at det er bedre ikke at sige noget.
Men hør her: Du har meget at byde ind med, og du har gode refleksioner og tankevækkende faglige spørgsmål.
Her er mit absolut bedste tip til, hvordan du får skrevet opslag om noget fagligt – uden at du behøver at være ekspertEN:
Tag udgangspunkt i din egen hverdag. Den er du ekspert på, og dine observationer og refleksioner kan være meget relevante og interessante for andre. Her får du en række eksempler på, hvordan du helt konkret kan gribe det an, og hvordan du kan vinkle ind i din egen hverdag. Og hvis I har været flere om at løse en opgave, og du er mere komfortabel med at skrive "vi" end "jeg", så er det også helt fint.
(og her kommer jeg med eksempler om emner, jeg ikke nødvendigvis ved noget om, så hæng dig ikke i detaljerne, men se det store billede).
1. Hvad sker der lige nu blandt jeres kunder? (Eksempel: Du arbejder i kundeservice eller har direkte kundekontakt):
"I denne uge har jeg fået utrolig mange spørgsmål om xx. Det kommer helt naturligt, fordi xx er sket i markedet, og det har fået vores kunder til at reagere. Sidder du med samme overvejelser, så får du lige mine top tre spørgsmål og svar fra denne uge … [skriv spørgsmål og svar]."
2. Hvilken udfordring har du løst for nylig (der måske har påvirket kunder eller samarbejdspartnere)? (Eksempel: Du arbejder med logistikken på lageret)
"Logistik for viderekomne! Vi har i noget tid arbejdet med nye ordreflows, leverandører og deraf logistikken på lageret. Vi har regnet på ekspeditioner i timen, justeret vores pakkeflow og minutiøst testet og prøvet nye rutiner af. Og nu er den der! [evt. noget mere nerdy info om, hvad du har gjort]. Vi har nu et toptunet og fremtidssikret setup, der kan håndtere langt flere pakker i timen, end vi nogensinde før har kunnet. Det er værd at fejre på en ellers helt ordinær onsdag."
3. Beskriv en metode, du arbejder med, og som du har succes med – og slut evt. af med et spørgsmål (Eksempel: Du arbejder i HR)
"I denne uge har jeg igen fortalt en dygtig kandidat, at vi har valgt at ansætte en anden. Det er en del af mit job. Vi kan ikke ændre på, at vi kun kan ansætte én person til én ledig stilling, men vi kan sikre, at vi har en god proces. Derfor sørger jeg altid for at give ansøgerne, der har været til samtale, grundig feedback på deres ansøgning og forløb …. [mere nerdy info her]. Hvad gør I i din virksomhed, for at sikre at ansøgerne får en god oplevelse med ansøgningsprocessen?"
4. Stil et fagligt spørgsmål (Eksempel: Du arbejder i kommunikation)
"Er kommunikation og marketing grundlæggende den samme faglighed? Det har jeg diskuteret flere gange med gode kollegaer og konkollegaer, der arbejder i krydsfeltet mellem kommunikation og marketing. Og vi er – måske ikke overraskende – ikke altid enige. [mere nerdy stuff om problemstillingen]. Så hvilket hold er du på? [opstil evt. afstemning]"
5. Hvad har du lært for nylig? (Eksempel: Du er graduate i en stor virksomhed)
"Man kan aldrig tage noget for givet! I denne uge har jeg virkelig fået ny viden i rygsækken. Sammen med mine kollegaer har jeg arbejdet på xx projekt, og vi har stået for at lave kundeinterviews sammen med @xx-virksomhed. Det har været spændende at være med i processen og ikke mindst se, hvordan resultaterne har overrasket os og har ændret hele scopet for projektet …"
De tre ting, du skal huske
Som du kan se, er der mange muligheder for at skrive noget fagligt, uden at du skal lade som om, at du ved alt om emnet. Med disse metoder får du talt ind i din faglighed og bidraget til samtalen, på en måde der er relevant for dine fagfæller. Og husk, at det er helt ok at skrive, at du er ny i faget og har lært noget – det vil få andre til at reflektere over emner og konklusioner, de måske tager for givet.
Så for at opsummere:
- Tag udgangspunkt i din hverdag
- Vær nysgerrig og stil spørgsmål
- Del ud af dine egne gode erfaringer og succeser – små som store
Vil du have hjælp til blive bedre på LinkedIn – eller til at gøre dine medarbejdere eller kollegaer bedre? Kontakt mig, og lad os tage en uforpligtende snak.
2 Responses
Tak for at ridse begreberne knivskarpt op. Selv som ‘pro’ risikerer man at få sovset begreberne sammen, hvis man arbejder så meget med employer branding at man bliver ‘virksomhedens stemme’ mere end sit eget personlige brand – især på Linkedin. En ting som jeg har hørt ledende kolleger tilføje under ulemper til employee advocacy, er risikoen for at andre nupper ens medarbejdere. Til det kan jeg kun sige at, det er en kendt risiko, som virksomheden er nødt til at leve helt fint med. Hvis ikke din medarbejder må shine på sociale medier, så skrider vedkommende alligevel før eller siden af andre årsager.
Hej Rikke
Tak for din kommentar! Og god pointe at man selv kan blive mixet godt op, hvis man både arbejder professionelt med virksomhedens brand og sit personlige brand 🙂
Og jeg er også fuldstændig enig i din anden betragtning. Man hverken kan eller skal forsøge at gemme gode medarbejdere væk og tro, at man så kan holde på dem for altid. Dygtige medarbejdere skal have lov til at skinne, og har man en god arbejdsplads, bliver de sikkert også en rum tid – eller kommer tilbage, hvis de vælger at prøve noget nyt. Og dygtige folk vil altid blive headhuntet – uanset om de er synlige på sociale medier eller ej.